GBO Services heeft vandaag aangekondigd dat de integratie van zijn GBO cloud-applicatie met het Brio-softwarepakket is voltooid. Deze integratie betekent dat GBO cloud nu blocs retour van zijn partnermaatschappijen en gevolmachtigde onderschrijvers naar alle softwarepakketten van de markt kan sturen (Brio, Brokercloud, Broker Stars, Cobra, Insusoft, Sigura + eigen software).
De blocs retour, het essentiële element van digitale verzekeringen
De blocs retour zijn gestandaardiseerde berichten die verzekeraars naar makelaars sturen om hen te informeren over updates met betrekking tot de verzekeringscontracten van hun klanten. Deze berichten bevatten informatie over nieuwe polissen, bijvoegsels, een overzicht van een of meer polissen van een makelaar, enz.
In België wisselen verzekeringsmaatschappijen en hun makelaars jaarlijks meer dan 100 miljoen productie-, financiële- en schade blocs retour uit. De blocs retour zijn daarom essentieel in de digitalisering van de verzekeringssector.
Verhoogde aantrekkelijkheid en betere kostenbeheersing voor maatschappijen
Deze belangrijke stap stelt elke verzekeringsmaatschappij en gevolmachtigde onderschrijver nu in staat om hun communicatie met hun partnermakelaars te digitaliseren. Deze verzekeringsspelers kunnen nu hun kosten verlagen door telefoongesprekken, e-mails en brieven te vervangen door blocs retour, de beveiliging van de uitgewisselde informatie verhogen en het papierverbruik en daarmee hun ecologische voetafdruk verminderen.
Bovendien vergroten blocs retour de commerciële aantrekkelijkheid van verzekeraars die ze gebruiken, omdat ze een einde maken aan dubbele codering voor makelaars. Bijvoorbeeld, bij het opzetten van een nieuwe zaak voor een niet-digitale verzekeraar moet een makelaar de contractgegevens twee keer invoeren: eerst om een offerte te ontvangen en vervolgens om het nieuwe contract in zijn softwarepakket in te voeren. Het resultaat: 15 tot 30 minuten verlies per contract, of polissen die gedeeltelijk zijn ingevoerd of zelfs vergeten. Tijds- en kwaliteitsverlies komt ook vaak voor bij het beheer van bijvoegsels, het bijwerken van levensverzekeringscontracten, vervaldagberichten, rekeninguittreksels, enz. Dit is voldoende om makelaars af te remmen, die accurate gegevens willen en zich meer willen richten op hun klanten in plaats van op tijdrovende administratieve taken.
Nicolas Boulart, Chief Operations Officer van GBO Services: “Maatschappijen en gevolmachtigde onderschrijvers hebben nu een unieke kans om hun dienstverlening aan makelaars te versterken en hun marktaantrekkelijkheid te vergroten. We nodigen elke speler in de BOAR-, levens- of kredietsector uit om deze nieuwe mogelijkheid te integreren in hun ontwikkelingsstrategie in België en Luxemburg!”
Zeer eenvoudige activering voor Brio-gebruikers
Voor kantoren die Brio gebruiken, zal het activeren van de automatisering van de uitwisseling van blocs retour productie eenvoudig, snel en gratis zijn. Beheerders van makelaarskantoren ontvangen in de komende dagen de handleiding om GBO in hun MyPortima-portaal te activeren.